torsdag 10. september 2009

konsentrasjon..

Det er sikkert flere enn meg som en gang eller to har sittet på skolen og hatt problemer med å følge med?
Vel, er det flere enn meg som har tenkt på at de kanskje har litt konsentrasjonsvansker fordi det virker som om det bare er du som ikke klarer å følge med?
Alle andre skriver så tastene spruter. Du tenker at du skal prøve å være like flink som alle de andre og skrur på pc'n. Før du har tenkt noe særlig over det har du logget inn på Facebook. Det var egentlig ikke planen, men det er alltid det første du gjør når du skrur på pc'n, så det faller egentlig helt naturlig å gjøre nettopp det.
Til din store overraskelse ser du at halve klassen er logget på Facebook og at samtlige av dem diskuterer hvor vanskelig det er å følge med. Det kan vel ikke være en tilfeldighet?
Du begynner å lese noen av kommentarene og når du tenker over det ser du hvor mye det stemmer. Det ER vanskelig å følge med når foreleseren eller læreren plutselig skeier ut og prater om ting som virker så langt fra faget at det nesten gjør litt vondt. Og det ER virkelig vanskelig å følge med på PowerPoint-presentasjonen når du ikke klarer å lese det som står fordi bokstavene er for små og teksten for lang.
Det er fryktelig slitsomt og du går glipp av mye fordi du rett og slett ikke klarer å følge med.

Heldigvis er ikke alle forelesninger obligatoriske. Det er nok en del forelesninger jeg personlig velger å ikke møte opp til. Mest fordi jeg ikke blir motivert til å følge med, men også fordi jeg får mer ut av det hvis jeg leser pensum selv. På den annen side kan det kanskje være lettere hvis jeg logger av Facebook og legger inn litt ekstra energi for å luke ut det relevante i forelesningen.
Ja, her er det mange muligheter!