torsdag 27. november 2008

Miraklenes tid

Mine damer og herrer. Jeg vil nå presentere et lite mirakel. Er du klar? Helt klar? Sitter du ned nå? Hvis ikke bør du kanskje gjøre det. Jeg har skrevet ferdig en oppgave. Stort, tenker sikkert du og ruller med øynene før du fortsetter å lese. Her kommer miraklet: jeg har lagt arbeid, that's right, ARBEID i denne oppgaven. Det er ikke bare et sammensurium av ord og vendinger som er nøye kopiert fra wikipedia. Jeg har faktisk ikke vært inne på wikipedia i det hele tatt! Neida. Denne teksten er skrevet med innlevelse. Det er vel omtrent nå du tenker at hvem som helst kan vel skrible ned en tekst. Jada, hvem som helst kan det. Men akkurat denne oppgaven er i naturfag og handler om sola. Ikke det mest spennende å skrive om, men med litt innlevelse var det ikke så gæli! Ikke bare har jeg lagt arbeid i den. Jeg har til og med levert den. Elektronisk altså.. Og den skal ikke leveres før i siste time i morgen. Jeg blir faktisk litt stolt.
Ikke bare det, men jeg har hatt heldags i matte i dag. Og jeg har en følelse av at det gikk ganske så bra! Alt i alt har jeg hatt en god dag. Jeg har gravet frem fem esker med julepynt og båret dem ned i stua (hvor mutter'n saumfarte samtlige esker, fant adventsstaken og deretter ba meg flytte alle eskene opp igjen), vært på Rema og handla og stått på kjøkkenet og stekt 1,5 kg kjøttkaker. Det er ganske mange kjøttkaker skal jeg si deg! Men det smakte ikke så ille, og alle ble mette, så jeg skal ikke klage. Jeg har heller ikke sovet på dagen, noe jeg ofte (altfor ofte) gjør. Jeg sov ikke på bussen hjem fra skolen en gang!
Jeg lurer på om dette kan skyldes at jeg for alvor begynner å tenke på neste år. Jeg har en idé om hva jeg har lyst til og bli når jeg blir stor (og enda fler om hva jeg ikke burde bli), og det kan se ut som om dette har gitt meg et lite spark i baken. Det kan selvfølgelig være at dette bare er et forbigående blaff av optimisme, men man vet jo aldri.

Funfacts om sola:
Sola er hundre ganger så stor som jorda
I kjernen er det 15 600 000 grader
På overflaten er det ca 6000 grader
Solen har noen mørke flekker på overflaten, solflekker. Disse har en temperatur på stusselige 3-4000 grader.

5 kommentarer:

Malene sa...

Det er ganske nyttige fakta, for om jeg av en eller annen grunn har tenkt meg en tur på sola, må jeg passe på å gå på solflekkene, for der er det 'kaldt'.

Sannah sa...

1,5 kg kjøttkaker :O:O

Ellers bra at du har funnet motivasjon! (hva skal du bli?:P)

christus sa...

Malene: Jeg hadde satset på å lande på solflekkene ja. De er ganske store (opptil 50 000 km i diameter).

Sannah: 1,5 kg ja. Vi er en nokså stor familie...

Og jeg har tenkt på det her med journalist.. Men er litt usikker da..

Silje Elisabeth sa...

hmm.. skulle jeg gjerne hatt et snev av optimisme når det gjaldt lekser ifjor selv;) men det hadde jeg ikke;) stolt av deg!

silje elisabeth

Sannah sa...

det kunne du nok passet til, ja
Keep up the good work!