mandag 20. september 2010

Mandager

Mandager er kjent som den kjipeste dagen i uka. Søndag virker kanskje kjip, men tro meg, det er bare fordi du er så inni granskauen fyllesjuk at du har lyst til å synke ned i et hull i bakken mens du skammer deg over alt det dumme du gjorde kvelden før.
We both know it's true.
Som sagt, mandager er kjipest. Fredag og lørdag har du vært oppe til langt på natt, ene og alene fordi du KAN. Alkohol er en bonus, for du må ikke være på fest eller på byen (eller mæd rave, som vi sier i disse traktene) for å holde ut til klokka er 2, 3 eller kanskje 4. Neida. Det holder at du har viljen. Og en pc. Og tilgang til 123spill.no. Nå snakker jeg mest for meg selv, men du skjønner tegninga. Siden du har pressa kroppen til å være våken til klokka 4 forventer den å få sove til klokka nærmer seg 11-12. Og det skal den sannelig få lov til! Det er jo helg!
Deilig å kunne ligge på sofaen hele dagen og bare slappe av for en gang skyld!

Det er søndag kveld og klokken nærmer seg halv 12. Du vet at du starter på jobb kl 8 i morgen tidlig. Du vet at du må opp seinest kl 7. Men aller helst litt før.
Problemet er at du har ligget til lading hele dagen og derfor har en masse oppsamlet energi som holder deg våken. Klokken er halv et og du er lys våken. Tanken på at det nå bare er litt over seks timer til du skal opp gjør det ikke lettere å sovne. Tvert i mot.
Klokken ett kjenner du at du begynner å bli trøtt. Liggestillingen er merkbart behagelig og dyna ligger perfekt over deg. Synkront med tanken "nå sovner jeg snart" gir blæra fra seg et lite pip. Jupp. Etter å ha vridd og vendt deg i halvannen time for å finne en behagelig stilling må du gi den fra deg fordi du må tisse. Sjansen for å legge deg i nøyaktig samme stilling etter dobesøket kan kun beskrives som mikroskopisk.
Så etter nye 30 minutter finner du en stilling som er helt ok. Den er ikke fantastisk, som den første, men den duger.
Du er 27 sekunder fra å synke ned i drømmeland da en snikende tanke flimrer bakerst i hjernen "jeg har glemt å spise middag i dag" i samme sekund rumler det i magen. Innerst inne vet du at du ikke får sove før du har spist. Men du prøver likevel. I omtrent tre minutter, før du innser at du ikke har annet valg enn å stå opp og spise.
Så det gjør du. To brødskiver og en (ny) tannpuss senere nærmer klokken seg halv 3. Det er nå bare fire timer til du skal opp. Du legger deg ned og sovner relativt kjapt. Like etterpå ringer vekkerklokka. Du slumrer. Den ringer igjen. Du slumrer igjen. Den ringer en tredje gang. Du banner inni deg og ser på den: 07:05. Nå banner du høyt. Er du like heldig som meg skal du dusje, spise frokost og lufte bikkja før du setter deg på scooter'n(!) og kjører de 20 minuttene til jobb iført boblebukse, to jakker og ullhansker (som ikke akkurat er vindtette) i 11 grader og med evig mange biler bak deg. For ja, du ligger først i køen og hakker tenner mens du jobber hardt for å fokusere på veien og ikke den manglende følelesen i hendene.
Enkelte ganger skulle jeg ønske dette var meg:

(fra google)

Ja, mandager har mye interessant å by på. Jeg høres kanskje ut som en bitter stakkar som hater mandager mer enn noe annet i hele verden. Enkelte ganger kan det være tilfellet. Men generelt sett syns jeg egentlig alle dager er helt ok. Noen dager er fryktelig kjipe, mens andre er langt over gjennomsnittet bra. Jeg er faktisk veldig glad for at dagene går litt opp og ned. Krødder i værda'n!
Dessuten hadde det vært møkk hvis alle dager var søndager. Da hadde jeg grodd fast i sofaen..
I tillegg sverger jeg til kaffe og ser på koffein som den sanne gud.

(bilde fra google)

1 kommentar:

Christina sa...

Haha! Mongolol! Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver.. Livet er hardt.